Поколение Z – „различните“, „дигиталните туземци“
Поколение Z включва всички представители на населението, родени в периода между 1993 г. и 2001 г. Известни са още като „зумъри“, предхождащи поколението Алфа. Характеристиките на това поколение са интересни и много различни от на останалите поколения, тъй като неговите представители живеят в една изцяло променена, нова и на практика все още непозната среда.
Съвременници на осезаеми, кардинални промени в климата, особено критични към наболелите екологични проблеми и презастрояването, представителите на поколение Z имат нагласи и предпочитания, различни от тези на предшествениците си и започват да оформят поведение, характерно за тях. Естествено, това касае и пазара на недвижими имоти.
Какво търсят представителите на новото поколение?
За разликата от масовата, наложена до скоро тенденция за преместване в големите градове, напускане на провинцията и категорични предпочитания за живеене в центъра на големия град, то новото поколение Z видимо започва да оформя съвсем различен тренд. Това се дължи на измененията в заобикалящата ни среда, които оказват огромно влияние върху комфорта и качеството на живот. Все повече се търсят имоти в близост до големия град, но извън него – в спокойна, тиха и екологично чиста среда. Покрайнините на големите градове са предпочитани заради множеството предимства, които предлагат – чист въздух, по-малко трафик, но и близост до удобствата, които можем да имаме само в мегаполисите.
Наблюдава се и желание от страна на младите хора да живеят в селата, категорично отдалечени от големите градове. Голяма част от компаниите вече предлагат възможност за дистанционна работа благодарение на дигитализацията на почти всички професионални сфери и това дава възможност на младите да работят от всяка точка на света. И имайки правото да избират, те залагат на тихи и отдалечени от градската шумотевица места, насочвайки се към реновирането на стари къщи.
Това е и другото явно предпочитание, което се проявява не само при оглед на тенденциите в пазара на недвижими имоти – желанието за повече зелени площи и по-малко застроени места. Водейки разнообразни политики, програми и дори протести с цел защита на природата, представителите на поколение Z все по-често предпочитат да се заселват на места, които им дават повече пространство, повече зеленина и чист въздух, което предполага по-голямо търсене на къщи или апартаменти в по-малки градове.
В резултат, това желание поражда и интересната комбинация от живот в големия град, но в иновативни, екосъобразни имоти. Иновациите в строителството често са обвързани с опазване на околната среда и в този контекст се реализират много интересни проекти, които стават все по-търсени и предпочитани, когато говорим за покупко-продажба или отдаване под наем в големия град. Къщи със зелени покриви, професионално озеленяване на всяко свободно пространство около имота, използване на слънчеви панели и много други „зелени“ опции са все по-желани и навлизат като масови сред обществото.
Пазарът на недвижими имоти е изцяло зависим от предпочитанията и нагласите на младите хора, тъй като те са най-голямата група от купувачи и продавачи, които обуславят нишата. Поради тази причина, техните желания и тенденциите, които оформят са основен обект на изследвания и анализи от страна на специалистите в сферата на недвижимите имоти. Различни, критични, изцяло дигитализирани, представителите на поколение Z знаят какво искат и как да го получат!